دانلود کامل مبانی نظری بررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آموزان

Published on Author adminLeave a comment

مبانی نظری بررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آموزان

هدف از این مبانی نظری تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی سال اول دبیرستان دانش آموزان پسر و دختر مناطق سه گانه شهر تهران می باشد
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
بازدید ها ۱۳
فرمت فایل doc
حجم فایل ۱۱۳ کیلو بایت
تعداد صفحات فایل ۱۲۴

مبانی نظری بررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آموزان

فروشنده فایل

کد کاربری ۲

کاربر

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی سال اول دبیرستان

چکیده
پژوهش پیش رو با هدف بررسی میزان تناسب محتوای کتاب دین و زندگی (۱) انجام شده است. در این پژوهش ضمن تعریف لغوی و اصطلاحی تربیت، دین، تربیت دینی و ذکر عوامل مؤثر بر تربیت دینی، نقش ایمان در تربیت دینی، نقش تربیت دینی بر آرامش روانی، اصول و مبانی تربیت دینی و
همچنین توجه به اهداف، روش ها، مراحل تربیت دینی و اصول حاکم بر برنامه های دینی و قرآن دوره ی متوسطه، به معرفی کتاب دین وزندگی (۱) و نقد و بررسی آن پرداخته شده است.
نمونه ی مورد نظر در این پژوهش شامل ۴۷۲ نفر دانش آموز دختر و پسر مناطق سه گانه دبیرستان های شهر تهران است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده، از میان تمام دبیرستان های شهر تهران انتخاب گردیده است.
با توجه به داده ها و تحلیل آن ها نتایج زیر به دست آمد:
میان محتوای کتاب دین و زندگی سال اول دبیرستان و نیاز های دانش آموزان رابطه مستقیم و بیشتر تناسب وجود دارد.
مطالب مطرح شده در کتاب دین و زندگی تا اندازه زیادی در پاسخ گویی نیازهای اساسی دانش آموزان موفق بوده است.
طرح مطالب دین وزندگی تا اندازه زیادی بر ا ندیشه ، اخلاق و اعمال دانش آموزان مؤثر بوده است.
کلید واژگان: آموزش و پرورش، کتاب دین و زندگی ۱، دانش آموزان، تربیت دینی.
مقدّمه
در جامعه ای که ما در آن زندگی می کنیم در فضایی از ارزش های دینی و شعائر مذهبی قرار گرفته و تمام تلاش و کوشش دستگاه تعلیم و تربیت کشور نیز معطوف به تقدّم پرورش دینی بر دیگر امور است و قرار بر این است که این فرهنگ و معارف دینی از این وادی به سراسرِ جهان عرضه شود و این جامعه، الگو و اسوه ای حسنه برای دیگر جوامع باشد. علی رغم همه ی تلاش های اندیشمندان تعلیم و تربیت بعد از انقلاب اسلامی مسأله اساسی این جاست که آیا گرایش های دینی و باورهای درونی افراد نسبت به دین، آن گونه که اهداف مقدس مسئولان ایجاب می کند رو به افزایش است یا بر عکس ممکن است روندی خلاف انتظار داشته باشد؟
مثلاً در بخش تعلیم و تربیت دانش آموزان با همه ی تغییرات محتوایی در کتاب های درسی و پررنگ نمودن شعائر مذهبی در مدارس و تقویت آموزش های دینی و قرآنی و ترویج همه جانبه ی آن در فضای درون و برون مدرسه، آیا گرایش های دینی دانش آموزان افزایش یافته است؟ آیا دینی کردن دانش آموزان به دینی شدن آن ها منجر شده است؟
روش هایی که برای تربیت دینی دانش آموزان به کار گرفته شده تا چه اندازه مورد پژوهش قرار گرفته است؟ آیا این روش ها باعث رغبت دانش آموزان به ارزش های دینی می شود یا نتیجه ی عکس را به دنبال دارد؟
این سؤالات و صدها سؤال دیگر، دل مشغولی همه ی دردمندان دین داری است که خواهان حاکمیت قلبی و درونی و باطنی ارزش های دینی در عمق وجود افراد جامعه مخصوصاً نسل آینده، همان دانش آموزان عزیز امروز می باشد. پاسخ پژوهشی به این سؤالات روشن کننده ی افق آینده ی نظام تعلیم و تربیت کشور جهت رسیدن به روش های بنیادین و کار آمد تربیت دینی می باشد که در این تحقیق سعی شده است براساس فرضیاتی در قالب آیات شریفه ی قرآن و احادیث و روایات معصومین (ع)، به میزان دستیا بی به سؤالات فوق در جهت رسیدن به هدف والای تربیت دینی پرداخته شود و میزان تأثیر پذیری دانش آموزان از کتاب های دین و زندگی مطالعه شود.

هر مکتبی با توجه به دیدگاهی که نسبت که به انسان دارد، دارای اهدافی است. دین مبین اسلام که آخرین دین و کامل­ترین ادیان الهی است، دارای راهکارهای عملی برای پرورش همه جانبه­ی استعدادهای انسان می­باشد. از نظر اسلام ابتدا باید انسان و ابعاد وجودی، نیروها و استعدادهای او را شناخت و آن­گاه به تربیت او پرداخت، زیرا شناخت حقیقت وجودی انسان مشکل است و هیچ انسانی نمی­تواند شناخت کاملی از انسان و نیازهای دنیوی و اخروی او داشته باشد. بنابراین خداوند متعال که آفریننده­ی انسان و ربّ و پرورنده­ی حقیقی اوست، برنامه­ی تربیتی انسان را تعیین فرموده و توسط پیامبرش به انسان ابلاغ نموده است. در این راستا زندگی پیامبر اکرم (ص) و دیگر ائمه­ی معصوم (ع) و سیره­ی تربیتی آن­ها همانند ستاره­ای فروزنده و روشنگر، شیوه­ها و روش­های عملی دینداری و پرورش دینی را به ما نشان می­دهد تا با پیروی از آن­ها به هدف غایی و برتر یعنی قرب الهی برسیم.

از مطالعه و بررسی این پژوهش نتایجی به دست می­­آید که امیدوار است برای استفاده ­کنندگان مفید واقع گردد. در فصل اوّل تعاریف و مصادیق چندی از تربیت و پرورش آورده شده است که می­توان گفت تربیت عبارت است از ایجاد مقتضیات و رفع موانع برای آن­که استعدادهای ا­نسان در جهت کمال حقیقی شکوفا شود. در ادامه عوامل مؤثر در تربیت بیان شد که عبارت است از: وراثت، گزینش همسر، بارداری، شیر، غذا، خانه و خانواده، رفاقت و معاشرت، مدرسه، اجتماع، رسانه­ها، شغل و کار، عبادت و… .

در ادامه ­ی فصل اول به موضوعاتی از قبیل اصول و مبانی تربیت دینی، مراحل تربیت دینی از دیدگاه رسول مکرم اسلام (ص) و اوصاف تربیت دینی پرداخته شد. بنابراین با توجه به موضوعات بیان شده در فصل دوم نتایج زیر به دست می­آید:

فرآیند تربیت دینی و اجرای آن وابسته به مبانی و اصولی است که این موضوع براساس آن می­باشد. هر چه روش اجرای تربیت به اصول حاکم بر فرآیند تربیت دینی نزدیک­تر باشد، نتیجه­ی به دست آمده برای فراگیران راحت­تر، ملموس­تر و دقیق­تر خواهد بود.

باید در سیره ­ی تربیت دینی تفاوت­های فردی کودکان و نوجوانان، رابطه­ ی تربیت دینی با عادت شناخته شود، به رشد عقلی کودک و استدلالات او توجه گردد و در راه رسیدن به هدف الگوهایی برایش مهیا شود.

هر اندازه تربیت ساده، تدریجی، مستمر، آگاهانه، معتدل و با احترام صورت گیرد، نتیجه­ی به دست آمده برای مربّی و متربّی شیرین­تر و بادوام­تر خواهد بود.

در فصل سوم، نمودارها و جداول مربوط به پرسشنامه به طور شماتیک نمایش داده شد که حاصل تجزیه و تحلیل داده­ها می­باشد.

در ادامه­ ی این فصل براساس متغیّرهای موجود در فرضیات تحقیق به تجزیه و تحلیل متغیّرها پرداخته شده است. این متغیّرها عبارت است از:

متغیّر تناسب محتوای کتاب با نیاز دا­نش­آموزان

متغیّر نیاز­های اساسی دانش­آموزان

متغیّر اندیشه، اخلاق و اعمال دانش­آموزان.

بر اساس تحلیل صورت گرفته در فصل سوم این نتایج از پاسخ دا­نش­آموزان به دست آمده است:

این متغیّر در سؤال­های ۱تا ۱۵ ذکر شده است و از مجموع ۴۷۲ نفر دا­نش­آموز بطور کلی ۵۲/۱۰ درصد از کل نمونه تناسب میان محتوای کتاب دین و زندگی و نیازهای دانش­آموزان را در حد بسیار کم، ۶۳/۱۵ درصد در حد کم، ۷۷/۳۰ درصد در حد متوسط، ۸۳/۲۶ درصد در حد زیاد و ۳۲/۱۶ درصد در حد بسیار زیاد ارزیابی کرده­اند.

با توجه به نتایج حاصل از تحلیل داده­ها مشاهده می­گردد به طور کلی ۶۶/۹ درصد از کل نمونه میزان پاسخگویی مطالب مطرح شده در کتاب دین و زندگی به نیازهای اساسی دانش­آموزان را در حد بسیار کم، ۱۳ درصد در حد کم، ۳۸/۲۷ درصد در حد متوسط، ۴/۲۸ درصد در حد زیاد و ۵۶/۲۱ درصد در حد بسیار زیاد ارزیابی کرده­اند .

با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل داده­ها مشاهده می­گردد به طور کلی ۹۵/۱۰ درصد از کل نمونه تأثیر کتاب دین و زندگی بر اندیشه، اخلاق و اعمال دانش­ آموزان را بسیار کم، ۹۵/۱۶ درصد کم، ۴۷/۳۲ درصد متوسط، ۰۴/۲۶ درصد زیاد و ۵۹/۱۳ درصد خیلی زیاد ارزیابی کرده­اند.

فهرست مطالب
فصل دوم: ۲۲چارچوب نظری و پیشینه پژوهش
مقدّمه ۲۳
۱-۱- واژه شناسی ۲۴
۱-۱-۱- تعریف لغوی تربیت ۲۴
۱-۱-۲- تعریف اصطلاحی تربیت ۲۸
۱-۱-۳- اهمیت و ضرورت تربیت دینی دانش آموزان ۳۱
۱-۱-۳-۱- نقش ایمان در تربیت دینی ۳۶
۱-۱-۳-۲- جایگاه تربیت دینی و نقش آن در آرامش روان ۳۸
۱-۲- اصول و مبانی تربیت دینی ۴۲
مقدمه ۴۲
۱-۲-۱- اصول و مبانی تربیت دینی ۴۳
۱-۲-۱-۱- اصل سهولت ۴۳
۱-۲-۱-۲- اصل تدریج ۴۴
۱-۲-۱-۳- اصل مداومت و استمرار ۴۵
۱-۲-۱-۴- اصل آگاهی بخشی ۴۶
۱-۲-۱-۵- اصل تفاوتهای فردی ۴۶
۱-۲-۱-۶- اصل اعتدال ۴۷
۱-۲-۱-۷- اصل احترام ۴۸
۱-۲-۱-۸- فراهم آوردن زمینه برای به فعلیت رسیدن تواناییهای بالقوهی فرد ۴۹
۱-۲-۱-۹- توجه به سیر رشد کودکان و نوجوانان در ابعاد شناختی و عاطفی و تأثیر عامل سن در این رابطه ۵۱
۱-۲-۱-۱۰- رابطهی تربیت دینی و عادت ۵۲
۱-۲-۱-۱۱- توجه به رشد عقلی کودک و نقش تعقّل و استدلال در تربیت دینی ۵۳
۱-۲-۱-۱۲- نقش الگو در تربیت دینی ۵۴
۱-۳- عوامل مؤثر در تربیت ۵۶
۱-۳-۱- عامل وراثت ۵۷
۱-۳-۲- گزینش همسر ۵۹
۱-۳-۳- بارداری ۶۰
۱-۳-۴- شیر ۶۲
۱-۳-۵- غذا ۶۲
۱-۳-۶- خانه و خانواده ۶۳
۱-۳-۷- رفاقت و معاشرت ۶۳
۱-۳-۸- مدرسه ۶۵
۱-۳-۹- اجتماع کلان ۶۷
۱-۳-۱۰- رسانهها ۶۹
۱-۳-۱۱- شغل و کار ۷۰
۱-۳-۱۲- عبادت ۷۱
۱-۴- دین ۷۳
۱-۴-۱- واژهی دین از نظر لغت ۷۴
۱-۴-۲- تعریف دین در اصطلاح ۷۵
۱-۴-۳- تعاریف ماهوی دین ۷۷
۱-۴-۴- تعاریف روانشناختی و جامعهشناختی از دین ۷۸
۱-۴-۵- دین از نظر دانشمندان غرب ۸۰
۱-۴-۶- شناخت حقیقت دین ۸۱
۱-۵- تربیت دینی ۸۴
۱-۵-۱- اهداف تربیت دینی در آموزش و پرورش ۸۷
۱-۵-۲- مراحل تربیت دینی از دیدگاه حضرت رسول اکرم (ص) ۹۰
۱-۵-۲-۱- مرحلهی سیادت ۹۱
۱-۵-۲-۱-۱- میل شدید به بازی ۹۱
۱-۵-۲-۱-۲- فرماندهی و ادارهی دیگران ۹۲
۱-۵-۲-۲- مرحلهی اطاعت ۹۳
۱-۵-۲-۲-۱- ادب پذیری ۹۳
۱-۵-۲-۲-۲- آموزش پذیری ۹۴
۱-۵-۲-۳- مرحلهی وزارت ۹۵
۱-۵-۲-۳-۱- رشد جهشی احساسات ۹۵
۱-۵-۲-۳-۲- گرایش به درستکاری ۹۶
۱-۵-۲-۳-۳- شایستگی مشورت ۹۶
۱-۵-۲-۳-۴- ابراز وجود ۹۶
۱-۵-۳- اوصاف تربیت دینی ۹۶
۱-۵-۳-۱- شمول و فراگیری ۹۷
۱-۵-۳-۲- وحدت هدف و مسیر ۹۸
۱-۵-۳-۳- اجتهاد پذیری ۱۰۰
۱-۵-۳-۴- آینده گرایی ۱۰۱
نتیجه بحث ۱۰۲
۱-۵-۴- ریشه های تربیت ناپذیری دینی ۱۰۳
۱-۵-۴-۱- آسیب های وراثتی ۱۰۳
۱-۵-۴-۲- آسیب های محیطی ۱۰۴
۱-۵-۴-۳- آسیب های ناشی از تغذیه ۱۰۴
۱-۵-۴-۴- آسیبهای ناشی از مربیان ۱۰۵
۱-۵-۴-۵- روشهای آسیب زا ۱۰۵
۱-۶- معرفی استان تهران ۱۰۷
۱-۶-۱- موقعیت و وسعت ۱۰۷
۱-۶-۲- آب و هوا ۱۰۸
۱-۷- آشنایی با فرهنگ و نژاد استان تهران ۱۰۹
۱-۷-۱- جمعیت ۱۰۹
۱-۷-۲- نژاد ۱۱۰
۱-۷-۳- زبان گویش ۱۱۱
۱-۷-۳-۱- گویش کردی کلهری ۱۱۱
۱-۷-۳-۲- گویش کردی اورامی ۱۱۲
۱-۷-۳-۳- گویش کردی سورانی ۱۱۲
۱-۷-۳-۴- گویش لکی ۱۱۲
۱-۷-۴- مذهب ۱۱۳
۱-۸- مقتضیات دورهی نوجوانی ۱۱۴
مقدمه ۱۱۴
۱-۸-۱- نیازهای دورهی نوجوانی ۱۱۵
۱-۸-۱-۱- نیاز به مهربانی و محبت ۱۱۶
۱-۸-۱-۲- نیاز به امنیت و آسایش خاطر ۱۱۷
۱-۸-۱-۳- نیاز به احساس تعلق داشتن و مورد قبول گروه همسالان واقع شدن ۱۱۸
۱-۸-۱-۴- نیاز به قابلیت و احترام ۱۱۹
۱-۸-۱-۵- نیاز به استقلال ۱۲۰
۱-۸-۱-۶- نیاز به تشخیص و قدردانی ۱۲۰
۱-۸-۱-۷- نیاز به مذهب و فلسفهی حیات ۱۲۱
۱-۸-۱-۸- نیاز به داشتن هدفی مشخص در زندگی ۱۲۱
۱-۸-۱-۹- نیاز به احساس هویت و شناخت خود ۱۲۲
۱-۸-۱-۱۰- نیاز به احساس رشد، کمال و خودشکوفایی ۱۲۲
۱-۸-۲- جامعه آماری تحقیق و بررسی نیازهای دورهی نوجوانی با مطالب کتاب درسی ۱۲۳
تحلیل ، نقد و بررسی داده های جامعه آماری ۱۲۵
۲-۱- اصول حاکم بر برنامهی قرآن و تعلیمات دینی دورهی متوسطه ۱۲۶
۲-۲- معرفی کتاب دین و زندگی (۱) ۱۲۸
۲-۳- نقد و برسی محتوای کتاب دین و زندگی (۱) ۱۳۰
پیشینه علمی تحقیق
فهرست منابع
الملخص
Abstract

مبانی نظری بررسی تناسب محتوای کتب درسی نیاز دانش …

۳۰ فروردین ۱۳۹۷ – دانلود فایل دانلود فایل اصلیhttps://goo.gl/uhQfN1 هدف از این مبانی نظری تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی سال اول دبیرستان دانش آموزان پسر و دختر مناطق سه.

بررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آموزان – آپارات

▶ ۰:۱۰

۲۵ فروردین ۱۳۹۷
فروشگاه اینترنتی لینک دانلود فایل اصلی https://goo.gl/CbpFYFدانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسیبررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آم.

بررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آموزان – آپارات

۲۹ فروردین ۱۳۹۷ – دانلود فایل دانلود فایل اصلیhttps://goo.gl/VrQp4R هدف از این پایان نامه تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی سال اول دبیرستان دانش آموزان پسر و دختر مناطق سه.

پروپوزال بررسی تناسب محتوای کتب درسی نیاز دانش آموزان – …

۲۹ فروردین ۱۳۹۷ – دانلود فایل دانلود فایل اصلیhttps://goo.gl/5Yk7nx هدف از این پروپوزال تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی سال اول دبیرستان دانش آموزان پسر و دختر مناطق سه گ.

تحلیل محتوای کتاب درسی – آپارات

▶ ۰:۱۳

۳ روز پیش
arakedu1 تحلیل محتوای کتاب درسی علوم تجربی سوم ابتدایی بر اساس الگوی حل مسئله جان دیویی تنظیم شده توسط تیم تخصصی دانلود فایل پژوهشی معلمان آموزش و پر.

[PDF]عوامل مؤثر در تعیین محتوا و حجم کتابهای درسی تعلیمات …

دانش آموزان فرا گرفته شود. شواهد موجود کم و بیش نشان میدهد که کاستیها و ناهماهنگی های متعددی در ارتباط. با محتوای کتابهای درسی از آن جمله محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دورهٔ راهنمایی وجود. دارد، لذا بررسی این کاستی ها و شناخت علمی ناظر بر تهیه محتوای درسی به عنوان یک. ضرورت مورد توجه قرار گرفت. نتایج حاصل از این بررسی می …

[PDF]تحلیل محتوای کتاب متون فارسی (۵)

دانش و پژوهش. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان). (علوم انسانی). شمارهٔ سوم – بهار ۱۳۷۹. صص ۱۳۷ – ۱۳۱. تحلیل محتوای کتاب متون فارسی (۵). سال سوم نظام جدید آموزش … به دلیل اهمیت محتوای برنامه های درسی، پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل محتوای …. ۳- بررسی میزان تناسب فعالیتهای آموزشی انجام شده با سطوح عملکردی مریل،.

[PDF]دریافت – پرتال جامع علوم انسانی

حیطه های تعیین شده، چارچوب نظری جهت توسعه آموزش شهروندی، میزان مطابقت محتوای کتب علوم اجتماعی با. مولفه های … سپس در این پژوهش میزان پرداخته شدن به هر یک از مولفه ها در کتب درسی از نظر معلم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، عمده ….. واقعه ۱۱ سپتامبر و جنگ با عراق، درک دانش آموزان کلاس هشتم تا یازدهم از مفهوم. شهروندی …

[PDF]نقد و ارزیابی محتوای کتاب درسی معارف اسلامی(دین و زندگی) …

آغاز کتاب، وضعیت چاپی، سادگی و روانی متن،. بوتهی ارزشیابی سپرده شده باشند. برنامه ی دین و زندگی. فعالیت محوری محتوای کتاب، ایجاد علاقه و انگیزه در. که در سال ۱۳۷۹ با رویکردی جدید، توسط گروه درسی. دانش آموزان، تناسب حجم محتوای کتاب با زمان. تعلیم و تربیت دینی در دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب. پیش بینی شده و .

بررسی میزان انعکاس موضوعات کتابداری واطلاع‌رسانی در …

به این منظور، در این پژوهش محتوای کتابهای درسی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی شاخه نظری و میزان توجه این کتابها به «حوزه‌های موضوعی رشته کتابداری و اطلاعرسانی» را به … «نصر اصفهانی، فاتحیزاده و فتحی» (۱۳۸۳) در پژوهشی با عنوان «جایگاه مهارتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان در کتابهای درسی عمومی دوره عمومی» به بررسی مهارتهای …

[PDF]میزان پاسخگویی برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه و پیش …

توسط امین خندقی – ‏۲۰۱۵
از. مطالب. صرفاً. نظری. به. دانش. آموزان. ارائه. یم. شود. )زادشیر، استکی و امامی پور،. ۱۹۸۸٫ (. در حالی. که اگر تربیت. دینی بتواند از نظر محتوا، اجرا و. روش. ها. با نیازهای جدید کودکان منطبق شود، گام م. ؤ. ثری. برای جذب نسل جوان به دین و. ید. ن. دار. ی برداشته خواهد شد )ت. قوی نسب، میرشاه جعفری. و نجفی،. ۱۹۸۸٫ (. همان. گونه. که اشاره شد آموزش.

[PDF]عات ال مط برنامه های درسی محتوای قومیت در و فرهنگ … – پژوهش …

توسط زینال تاج – ‏۲۰۱۵
بررسی مقوله فرهنگ و قومیت در محتوای برنامه های درسی مطالعات … همچنین در کتاب. ششم به میزان متوسط و در فصول آخر تقریبا به این موضوع پرداخته شده است و تاحدودی توانسته. اطلاعاتی در اختیار دانش آموزان در مورد بعضی از شهرها و قومیتها و … با زبان مادری که نیاز به طیف گستردهای از عناصر فرهنگی دارد (درنئی، ۲۰۰۳: ۴)، در جهت.

[PDF]ﻫﺎی درﺳﯽ آن در ﮐﺘﺎب ﻓﺮدی و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﺎﻃﻔﯽ ﺑﯿﻦ ﺑﺮرﺳﯽ ارﺗﺒﺎط – رویکردهای …

دﻫﯽ ﻣﺤﺘﻮا ﺑﻪ ﻣﻘﻮﻟﻪ. ﻫﺎ. وآﻣﻮزه. ﻫﺎی ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ زﻣﯿﻨﻪ. ﻫﺎ، ﺷﯿﻮه. ﻫﺎ و. ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ارﺗﺒﺎ. ط. ﻫﺎی ﻣﺜﺒﺖ و ﻋﺎﻃﻔﯽ. ﺑﯿﻦ. ﻓﺮدی در ﻣﺤﺘﻮ. ای ﮐﺘ. بﺎ. ﻫﺎی. درﺳﯽ، از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻢ آﻣﺎده. ﺳﺎزی. ﻓﺮاﮔﯿﺮان و. داﻧﺶ. آﻣﻮزان. ﺑﺮای ورود ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ. ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ و ﻣﯽ. ﺗﻮاﻧﺪ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت رﻓﺘﺎرﻫﺎی. ﻓﺮدی و ﮔﺮوﻫﯽ آﻧﺎن و ﻫﻢ ﺟﻠﻮ. ﮔﯿﺮی از آﺳﯿﺐ. ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻤﮏ ﻧﻤﺎﯾﺪ. (. ﻣﻠﮑﯽ و. اﻟﯿﻮت،. ۲۰۰۲٫ و). ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ. ،. ﭘﯿﺶ. ﻧﯿﺎز.

[DOC]اهداف/ پیامدهای یادگیری

با تحلیل محتوای کتاب های درسی روش های تدریس مورد تأکید در دوره متوسطه را شناسایی و طراحی برای آموزش یکی از مباحث درسی ارائه نماید. ….. مورد تحلیل و نقاط قوت و ضعف آن به جهت تناسب با نیاز ها، تأثیر بر یادگیری دانش آموزان/ پاسخگویی به نیاز های دانش آموزان و یافته های علمی پژوهشی (موضوعات تخصصی و دانش حرفه) مورد بررسی …

[PDF]اولویت های پژوهشی وزارت آموزش و پرورش – دفتر ارتباط با …

کشور. ۳۵٫ طراحی، تدوین و اعتباربخشی استانداردهای کاال و. خدمات مورد نیاز آموزش و تبیین راهکارهای اجرایی آن. ۳۶٫ اداره کل نظارت بر نشر و. توزیع مواد آموزشی سازمان. پژوهش و برنامه ریزی. مبانی نظری سبک شناسی تصویر در کتاب های درسی. با تفکیک جنبه های محتوایی در پایه اول و دوم ابتدایی. )تایید با تعریف دقیق سبک شناسی(. ۳۷٫

[PDF]نقش فرهنگ معلمی در مواجهه با تغییرات برنامه درسی ریاضیات …

توسط B Dadashi – ‏۲۰۱۶
الزذ. در. مبانی. نظری. یادگیری. ریاضی. و. برنامۀدرسی ریاضی. نامشخص. بودن. چگونگی. سازماندهی. محتوا. و. باالخره. نامعلوذ. بودن. سطح. انتظار. از. یادگیرندگان. منوان ….. مدذ تناسب. محتوا با. توانایی. دانش. آموزان. اطالع. رسان. کد. ۳٫ : تغییرات کتا درسی ریاضی پایۀ هفتم اصالً. خو نبود. کتا. درسی. که نوشته شد کتابی باالتر. از سطح.

[PDF]ارزیابی برنامۀ درسی دورۀ متوسطه (شاخۀ کار‌ و‌ دانش) با نظر به …

انتظارات جامعه، نیاز به ارزیابی را اجتناب ناپذیر کرده است (یداللهی فارسی، ۱۳۸۶). با. ارزیابی سازمان ها و نظام های آموزشی می توان در مورد موفقیت و عدم موفقیت. برنامه های … تغییر مطلوب در دانش ها، مهارت ها و نگرش های دانش آموزان بررسی و و اجرا شود و. عملکرد و …. کارآفرینی در محتوای کتب عمومی و تکمیل مهارت متوسطه کار و دانش، در کتب.

[PDF]طراحی و ارزیابی مدل علی خلاقیت و نوآوری مدیران آموزشی شهر …

مؤلفههای تفکر انتقادی در محتوای کتاب درسی تناسب نداشته است، همچنین میزان توجه به بعد … نقد و بررسی محتوای کتابهای درسی از جمله موضوعاتی است که در چند دههی …. براساس مبانی نظری، مؤلفههای تفکر انتقادی در این پژوهش عبارت از ۱- کنجکاوی. اندیشمندانه. ۲- گستردگی فکر (ذهن باز). ۳- تعریف و شفاف سازی مسأله. ۴- بررسی.

[PDF]ﻋﻨﻮان ﭘﮋوﻫﺸﻲ اﺳﺘﺎن ۱ آذرﺑﺎﻳﺠﺎن ﺷﺮﻗﻲ ۲ آذرﺑﺎﻳﺠﺎن ﻏﺮﺑﻲ ۳

ﻫﺎی ﻧﻮﻳﻦ آﻣﻮزﺷﻲ. ۲٫ آذرﺑﺎﻳﺠﺎن ﻏﺮﺑﻲ. – ۵٫ ﺑﺮرﺳﻲ آﮔﺎﻫﻲ و ﻧﮕﺮش ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ و اﺣﻜﺎم ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﻴﺎدﻳﻦ. – ۶٫ ﺑﺮرﺳﻲ وﺿﻌﻴﺖ ﻣﻬﺎرت. ﻫﺎی زﻧﺪﮔﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻋﺸﺎﻳﺮی و اراﺋﻪ. اﻟﮕﻮﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮای ارﺗﻘﺎء اﻳﻦ …. -۶۳٫ آﺳﻴﺐ ﻫﺎ و ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی ﭘﻴﺶ رو در اﺳﺘﻘﺮار ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﻲ. ۶-۳-۳٫ ﻳﺎ. ۳-۳-۳ -۳٫ -۶۴٫ ﺑﺮرﺳﻲ. ﻣﻴﺰان. ﺗﻨﺎﺳﺐ. ﻣﺤﺘﻮای. ﻛﺘﺎب. ﻫﺎی. درﺳﻲ. و. ﺳﺎﻋﺖ. ﻫﺎ. و. روزﻫﺎی. آﻣﻮزﺷﻲ. ﺑﺎ. ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی. ذﻫﻨﻲ. داﻧﺶ. آﻣﻮزان. دوره.

پایان نامه بررسی انطباق بین محتوا و اهداف کتاب زبان …

مشکلات دانش آموزان دریادگیری انگلیسی در SLTP در تربوکا(اندونزی) ۵۰ انتخاب محتوا در برنامه ریزی درسی ۵۱ مفهوم محتوا ۵۲ ملاکهای انتخاب محتوا ۵۳ ۱- تناسب باعوامل و ارزشهای اجتماعی ۵۳ ۲- تناسب با ویژگیها و نیازهای یادگیرندگان ۵۵ ۳- تناسب با قانون مندیهای برنامه درسی ۵۵ دیدگاههای اساسی در انتخاب محتوا ۵۶ ۱-دیدگاه سنتی ۵۶

[PDF]پرسشنامه

در این برنامه، برنامه درسی از قبل تدوین می شود. نقش کتاب درسی در این برنامه درسی. در این برنامه درسی، الویت بر برنامه های فعال یادگیری است. بین موضوعات درسی در کتب علوم اجتماعی با دنیای واقعی دانش آموز ارتباط وجود دارد. برنامه درسی تربیت اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی دارای رویکرد دانش آموز محور است. در این برنامه هدف اصلی …

[PDF]فراخوان اولویتهای پژوهشی

ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺬﮐﺮات و. ﺳﻮاﻻت ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﻣﺤﺘﺮم ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮرای اﺳﻼﻣﯽ از وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﯿﺰان. اﻧﻄﺒﺎق آن ﺑﺎ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻣﻘﺮرات ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان. ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر ﺣﻘﻮﻗﯽ و ﻣﺠﻠﺲ. ﻓﺮﻋﯽ. ۲٫ ﺳﯿﺎﺳﺖ. و۴٫ ۱ … ﺗﺪوﯾﻦ و اﻋﺘﺒﺎرﺑﺨﺸﯽ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮدی دروس ﻣﺨﺘﻠﻒ دوره اﺑﺘﺪاﯾﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی …. ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺣﺠﻢ و دﺷﻮاری ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ دروس ﭘﺎﯾﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ (ﯾﺎ ﮐﺘﺎب درﺳﯽ ﺧﺎص) ﺑﺎ زﻣﺎن اﺧﺘﺼﺎص ﯾﺎﻓﺘﻪ در.

[PDF]olom ejtemaee -49.indd – مجلات رشد

ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ، ﻣﺤﺘﻮﺍﻱ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ. ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ. ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﻫﻢ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﺤﺘﻮﺍﻱ ﻛﺘﺎﺏ. ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳــﻲ ﺑﺎ ﻧﻴﺎﺯ ﻫﺎﻱ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﮋﻭﻫﺶ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﻢ ﻧﺸــﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﺳــﺎﺱ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯﺍﻥ، ﺑﻴﻦ. ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﺘﻮﺍﻱ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﻻﺯﻡ ﻭﺟﻮﺩ. ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﻛﻤﺘﺮ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻮﻱ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﺁﻧﺎﻥ.

[PDF]ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی دوره دکترای اخالق …

توسط کورش فتحی واجارگاه – ‏۲۰۱۴
با. طیف. وسیعی. از. مسائل. و. تصمیم. گیری. های. اخالقی روبرو ساخته است که این امر ضرورت آگاهی پزشکان از مبانی نظری و عملی. اخالق پزشکی امری اجتناب. ناپذیر می …. دانشجویان، دانش. آموخ. تگان، کارفرمایان و تهیه گزارش از نقاط ضعف و قوت. گروه آموزشی و برنامه درسی است. محصول مهم ارزیابی کیفیت درونی که طی. این فرآیند حاصل می.

[PDF]اصل مقاله – فناوری برنامه درسی

۱۲ مهر ۱۳۹۶ – تناسب. هدف، محتوا و روش؛ نیاز به طراحی آموزشی ویژه. ای دارد که هماهنگی این عناصر را در جهت رسیدن به. مقصود یادگیری تضمین می. نماید. هدف از. پژوهش حاضر، … های مدل آندراگوژی نولز بررسی شده و مؤلفه … اساس نتایج تحلیل صورت گرفته و مبانی نظری یادگیری الکترونیکی، مدلی برای یادگیری بزرگساالن در محیط.

[PDF]آموزش خویشتن‌بانی به کودکان سنین ۷ تا ۱۴ سال؛ با کدام …

هم چنین وی معتقد است می توان با اطمینان اذعان کرد که عملکرد دانش آموزان. و فارغ التحصیالن نظام آموزش و پرورش در … کتاب های درسی ضعیف، عدم تناسب با اقتضائات عصری و … را برای آن برشمرده اند. اما به نظر می ….. اتاق فکر که در تدوین و تبیین مبانی نظری پشتوانه برنامه های درسی مدرسه یا موسسه. تربیتی نقشــی اساســی داشــته اند …

[PDF]بررسی وضعیت عناصر برنامهی درسی دورهی پزشکی عمومی

دانشکده های پزشکی عالوه بر تعلیم دانش و مهارت های مورد نیاز، باید در تربیت و پرورش پزشکان در جهت کسب و مقدمه: … محتوا، نقش اساتید، وضعیت محیط آموزشی و امکانات مورد نیاز، وضعیت نسبتاً نامطلوبی دارد. … برنامه ی درسی با رویکرد یادگیری مادام العمر و متغیر معدل رابطه معنی داری نبود اما با متغیر سن رابطه معنی داری وجود داشت.

[PDF]ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺗﺎرﻳﺦ

توسط میرعارفین – ‏۲۰۱۲
ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ. (. راﻫﻨﻤﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ. درﺳﻲ ﺗﺎرﻳﺦ دوره. ﭘﻴﺶ. داﻧﺸﮕﺎ. ﻫﻲ. ،. ۱۳۸۳ :۳(. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، اﻫﺪاف و ﺳﺆال. ﻫﺎی اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را ﻣﻲ. ﺗﻮان ﺑﺮرﺳـﻲ ﻣﻴـﺰان ﺗﻨﺎﺳـﺐ ﻣﺤﺘـﻮای. ﻛﺘﺎب. ﺗﺎرﻳﺦ. ﺷﻨﺎﺳﻲ. ﺑﺎ ﻫﺮﻳﻚ از ﻣﺆﻟﻔﻪ. ﻫﺎی اﺳﺎﺳﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ از ﻗﺒﻴﻞ روﻳﻜـﺮد، اﻫـﺪاف ﻛﻠـﻲ و. ﺟﺰﺋﻲ، اﺻﻮل اﻧﺘﺨﺎب. و. ﺳﺎزﻣﺎن. دﻫﻲ. ﻣﺤﺘﻮا، روش. ﻫـﺎی ﻳـﺎددﻫﻲ. . ﻳـﺎدﮔﻴﺮی، ارزش. ﻳـﺎﺑﻲ. ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ و. ﻧﻴﺎزﻫﺎی داﻧﺶ. آﻣﻮزان ﺑﺮﺷﻤﺮد ﻛﻪ در ﺑﺨـﺶ ﻳﺎﻓﺘـﻪ. ﻫـﺎی ﭘﮋوﻫﺸـﻲ در.

مقاله مدرسه و نقش آن در تربیت دینی دانش آموزان | استان قم

۱۷ فروردین ۱۳۹۵ – عدم رعایت اصول تربیتی، ناکارآمدی محتوای کتب درسی، تعارض میان آنچه در مدرسه به دانش آموز آموزش داده می‌شود با آنچه از خانواده و محیط کسب کرده، عدم هماهنگی میان کادر مدرسه و رفتارهای ضد ارزشی گروه دوستان و همکلاسی … مدرسه یکی از این عوامل است که قرار است در این مقاله نقش آن در تربیت دینی دانش آموزان بررسی شود.

[PDF]های درسی کتاب آموزش و طراحی فرآیند در تحلیل محتوا … – مجله …

با اهمیت دربردارنده بخش. های نوشتاری، تصویرها و. تمرین. هایی است که در راستای تحقق هدف. های کتاب،. تهیه. و سازماندهی می. شوند . چگونگی تنظیم. محتوای کتب درسی عامل مهمی در تعیین چگونگی یادگیری است . گاهی عدم کارایی. و نامناسب بودن. محتوا و عدم تناسب آن با توانایی درک. و فهم دانش آموزان. ی،. ادگیری را مشکل می. کند یا نتیجه.

ایرنا – کیف های سنگین و کتاب های حجیم دانش آموزان

۱۴ تیر ۱۳۹۶ – من نیز با شما موافقم که وزن کوله پشتی دانش آموزان گاها از حد نرمال بیشتر می شود و در نتیجه این موضوع باید به روش های علمی بررسی شده و برای حل آن راه حل های منطقی و علمی ارائه شود. در هر حال وزن … کیف های سنگین و کتاب های حجیم دانش آموزان/ مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی آموزش و پرورش چه می گوید؟ یعنی باید …

تصاویر برای مبانی نظری بررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آموزان

۲ روز قبل

{“clt”:”n”,”id”:”pKVLrC2mhbJGHM:”,”oh”:459,”ou”:”https://static.cdn.asset.aparat.com/avt/10443784-4879-b__622343949.jpg”,”ow”:900,”pt”:”تحلیل محتوای کتاب درسی”,”rh”:”aparat.com”,”rid”:”tOZmkxwgeQS2UM”,”rt”:0,”ru”:”https://www.aparat.com/v/nwk6d/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84_%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C_%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8_%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C”,”s”:””,”sc”:1,”st”:”آپارات”,”th”:90,”tu”:”https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q\u003dtbn:ANd9GcTvrCMtC3pgTiZXI7QmLfEo_yrYpVeoo2uPrT_TLM0cP7ahP3T6sLO9dhLm”,”tw”:176}

{“clt”:”n”,”id”:”YzsmqWoYdSdbrM:”,”oh”:150,”ou”:”https://www.aparat.com/public/public/user_data/profile_photo/1463/4388554-m.jpg”,”ow”:150,”pt”:”بررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آموزان”,”rh”:”aparat.com”,”rid”:”wMTBwBxoX1xDMM”,”rt”:0,”ru”:”https://www.aparat.com/v/stQf1/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C_%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8_%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C_%DA%A9%D8%AA%D8%A8_%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C_%D8%A8%D8%A7_%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2_%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4_%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86″,”s”:””,”sc”:1,”st”:”آپارات”,”th”:90,”tu”:”https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q\u003dtbn:ANd9GcSLb_q5HTlUk4NZUb8KqxCv7cWyPYDFj3AXZiyn9uDkbRGb2N2wtYoAiPQ”,”tw”:90}

{“cb”:6,”cl”:6,”clt”:”n”,”cr”:18,”ct”:3,”id”:”trmu6PwwoERFJM:”,”oh”:150,”ou”:”https://www.aparat.com/public/public/user_data/profile_photo/422/1263795-m.jpg”,”ow”:150,”pt”:”بررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آموزان”,”rh”:”aparat.com”,”rid”:”WXkbGKR9yJMvjM”,”rt”:0,”ru”:”https://www.aparat.com/v/TIubz/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C_%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8_%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C_%DA%A9%D8%AA%D8%A8_%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C_%D8%A8%D8%A7_%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2_%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4_%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86″,”s”:””,”st”:”آپارات”,”th”:90,”tu”:”https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q\u003dtbn:ANd9GcSkQo3W2HqRe9gPD1yJzQJcxquraQXQg6rWe5k0IJMNTYhTIZIvh4Ck4-o”,”tw”:90}

تصاویر بیشتر برای مبانی نظری بررسی تناسب محتوای کتب درسی با نیاز دانش آموزانگزارش تصاویراز بازخورد شما متشکریم. گزارش یک تصویر دیگرلطفاًً تصویر توهین آمیز را گزارش دهید. لغوتمام
(function(){var a=document.querySelector(“#taw”),b=document.querySelector(“#topstuff”);if(a&&!a.clientHeight&&b&&!b.clientHeight)for(var c=document.querySelector(“#rso”).children,d=0;d

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *